Projekt edukacyjno – zdrowotny: Mówimy nie dla hałasu w szkole
realizowany w roku szkolnym 2018/19
W naszej szkole stale zmagamy się z hałasem, który niestety wywołuje wiele negatywnych skutków. W związku z tym wdrożyliśmy działania, które być może będą pomocne w niwelowaniu nadmiernej głośności na przerwach i nie tylko.
Poniżej przedstawiamy zadania do realizacji w bieżącym roku szkolnym:
1. Przeprowadzenie i analiza ankiety na początku i na koniec roku szkolnego odnośnie hałasu w szkole.
2. Zachęcanie wszystkich członków rady pedagogicznej i pracowników szkoły do aktywnego włączenia się do realizacji projektu (pomysły).
3. Cisza to zdrowie .
4. Poinformowanie rodziców o programie zdrowotnym, realizowanym w szkole.
5. Przeprowadzenie przez pielęgniarkę szkolną pogadanki w klasach, na godzinach wychowawczych, dotyczącej wpływu hałasu na funkcjonowanie człowieka.
6. Zorganizowanie szkolnego konkursu dotyczącego walki z hałasem na:
• najciekawsze hasło
• rebus z hasłem
• plakat
• wiersz
7. Omówienie zagadnień związanych z budową i higieną narządu słuchu na lekcjach biologii i przyrody.
8. Przeprowadzenie akcji „Hałasowi mówimy STOP!”, w ramach której uczniowie pod kierunkiem nauczycieli i wychowawców przygotują:
• prace plastyczne, które symbolizują ciszę i zakaz hałasowania w formie znaków drogowych;
• prezentacje multimedialne, dotyczące hałasu i jego skutków;
• ulotkę informacyjną pt. „Hałas to nasz niewidzialny wróg” na temat szkodliwego wpływu hałasu na nasze zdrowie;
• szkolny kodeks cichej i bezpiecznej przerwy po angielsku, niemiecku i ukraińsku;
• listę „cichych miejsc” w szkole.
9. Promowanie projektu, a w szczególności prezentowanie pomysłów i utworów uczniów, dotyczących niwelowania hałasu na stronie internetowej szkoły, na korytarzach, w klasach.
Załącznik nr 1
ANKIETA DLA UCZNIA nr 1
1.Czy Twoim zdaniem w szkole podczas przerw jest za głośno?
- A) Tak, B) Nie , C) Nie mam zdania
- Czy chciałbyś/łabyś , żeby w Twojej szkole podczas przerw było ciszej? A) Tak B) Nie C) Czasami
- Czy hałas na przerwie przeszkadza Ci w skoncentrowaniu się i przygotowaniu do lekcji?
- A) Tak, B) Nie , C) Nie mam zdania
- Oceń w skali od 1-5 jak Ty zachowujesz się na przerwach (1 cicho ……. 5 głośno) 1…2…3…4…5
- W którym z wymienionych miejsc w Twojej szkole jest najgłośniej podczas przerw?
(Podkreśl 2 miejsca, które wg Ciebie są najgłośniejsze)
- PODWÓRKO
- I PIĘTRO A
- PARTER GŁÓWNY
- SZATNIA B
- PARTER B
- I PIĘTRO B
- II PIĘTRO B
- SZATNIA C
- PARTER C
- I PIĘTRO C
- II PIETRO C
- KORYTARZ - BLOK SPORTOWY
- MIEJSCE PRZY SKLEPIKU SZKOLNYM
- INNE MIEJSCE (NAPISZ JAKIE)
.........................................................................................................................................................
- Jakie masz propozycje na zmniejszenie hałasu podczas przerw?
...................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................
Załącznik nr 2
ANKIETA DLA UCZNIA nr 2
1.Czy Twoja wiedza dotycząca szkodliwości hałasu wzrosła w ciągu tego roku szkolnego ?
- A) Tak, B) Nie , C) Nie mam zdania
- Czy chciałbyś/łabyś , żeby w Twojej szkole podczas przerw było ciszej? A) Tak B) Nie C) Czasami
- Czy hałas na przerwie przeszkadza Ci w skoncentrowaniu się i przygotowaniu do lekcji?
- A) Tak, B) Nie , C) Nie mam zdania
- Oceń w skali od 1-5 jak Ty zachowujesz się na przerwach (1 cicho ……. 5 głośno) 1…2…3…4…5
- Czy są miejsca w szkole, gdzie podczas przerw możesz odpocząć w ciszy? A) tak, B) nie
- Jeśli tak, to wskaż te miejsca ………………………………………………………………………………
Wyniki ankiety dotyczącej hałasu w szkole
Prezentacja dotycząca hałasu