W ubiegłym tygodniu klasa 2c wzięła udział w kolejnym projekcie, tym razem dotyczącym edukacji włączającej „ABC-empatia”. Celem projektu jest zapoznanie uczniów z różnymi niepełnosprawnościami czy chorobami (m.in.: astma, cukrzyca, białaczka), tolerancja i szacunek wobec „inności” oraz zrozumienie funkcjonowania takich osób w społeczeństwie. Pierwsze zajęcia dotyczyły osób niewidomych i słabowidzących. Dzieci dowiedziały się, co to jest empatia oraz co oznacza, że osoba jest niepełnosprawna wzrokowo; czym różnią się osoby niewidome, a jak postrzegają otoczenie osoby słabowidzące. Wysłuchały listu niewidomej uczennicy opisującej swój dzień, z czym musi się zmierzyć i jak jest odbierana przez innych. Zapoznały się z trudnościami z jakimi borykają się na co dzień osoby niewidome oraz z jakich urządzeń i nietypowych „gadżetów” korzystają, aby ułatwić swoje funkcjonowanie w życiu codziennym. Wyświetlony film i prezentacja z pewnością przybliżyły dzieciom temat.
Następnie uczniowie wytężyli słuch i rozpoznawali otaczające odgłosy, np. przyrody czy komunikacji miejskiej. Poznali również sześciopunktowy alfabet Braille’a , według którego musieli zakodować swoje imię i nazwisko. Próbowali także z zamkniętymi oczami narysować obrazek zgodny z instrukcją nauczyciela, co okazało się nie lada sztuką. Kolejnym- niełatwym zadaniem - było rozpoznanie za pomocą dotyku i węchu różnych przedmiotów. Dzięki temu dzieci skupiły się na szczegółach i fakturze danej rzeczy. Ostatnim zaś wyzwaniem było zaprezentowanie sposobu poruszania się osoby niewidomej przy pomocy asystenta oraz pokonanie z pozoru łatwego toru przeszkód. Natomiast na zajęciach informatycznych dzieci napisały tekst podsumowujący nasze dzisiejsze zmagania. To były ciekawe i pouczające zajęcia.