Eksperyment i obserwacja zajmują w fizyce centralne miejsce. Zazwyczaj jest tak, że szkolne eksperymenty przeprowadzaliśmy w grupach i realizowaliśmy je według następującego schematu: wywołanie procesu, regulowanie warunków, kontrola i pomiar, hipoteza i jej weryfikacja. Czy możliwe jest eksperymentowanie w domu bez pomocy specjalistycznego sprzętu? Okazuje się, że TAK. Domowe zadania doświadczalne możemy wykorzystywać do przeprowadzania prostych pomiarów i obserwacji.
Mają one wiele walorów kształtujących, których podstawą jest rozwijanie pomysłowości uczniów w wykonywaniu prostych pomocy naukowych. Na zdjęciach widać pracę uczniów, którzy uczestniczą w zajęciach koła fizycznego. W okresie zdalnego nauczania ich zadaniem były eksperymenty związane z OPTYKĄ. Biorąc pod uwagę to, że mieli do dyspozycji tylko przedmioty, które każdy posiada w domu – efekty pracy były zachwycające. Na wyróżnienie zasługuje tu Jakub Guz, który ze zwykłych kartonów i kilku „szkiełek” zrobił kamerę. Szymon Zaniewski i Maciej Kuźmicki optykę pokazali w zupełnie prostych i oczywistych sytuacjach.
projektor | obraz z kamery | obraz kamery odwrócony przez soczewkę |
kamera z pudełka | widok z okna | powstały obraz widoku z okna |
Moneta w filiżance
Każdy z Was może zostać eksperymentatorem i świetnie bawić się fizyką, bo fizyka to nie tylko trudny przedmiot szkolny, ale także możliwość spędzenia wolnego czasu w sposób ciekawy i kreatywny. Z powodu pandemii nie musimy być ograniczeni, we własnym pokoju bawmy się fizyką – do tego serdecznie zachęcam.
Sylwia Jagła-Garbowicz