Pedagog szkolny
Monika Ciołek pedagog szkolny, pedagog specjalny, oligofrenopedagog, surdopedagog, terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta ręki, provider IAS Johansen i ATS Neuroflow, trener Biofeedback Verim |
Godziny pracy
|
Zadania pedagoga szkolnego Zadania pedagoga szkolnego:
1. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów.
- Rozpoznawanie sytuacji osobistej, rodzinnej, szkolnej, wychowawczej i materialnej uczniów.
- Gromadzenie informacji przekazywanych przez wychowawców, nauczycieli, rodziców.
- Analiza dokumentacji uczniów.
- Obserwacja uczniów podczas pobytu w szkole.
- Przeprowadzenie analizy potrzeb uczniów w zakresie organizacji zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, wyrównawczych.
- Kontrolowanie frekwencji oraz stałe czuwanie nad prawidłową realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów.
2. Konsultowanie indywidualnych przypadków z pedagogiem specjalnym i ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, innymi poradniami specjalistycznymi.
- Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów.
- Opracowanie lub pomoc w opracowaniu narzędzi do rozpoznawania i diagnozowania sytuacji szkolnej oraz rodzinnej uczniów.
- Współpraca z Poradniami Psychologiczno-Pedagogicznymi w diagnozowaniu i rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów.
- Wspieranie wychowawczej roli rodziny, udzielanie wsparcia i konsultacji rodzicom.
- Wsparcie dla rodzin uchodźców.
3. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
Otoczenie szczególną opieką uczniów wymagających wsparcia (w tym uczniów z opinią PPP i orzeczeniami).
- Prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności wychowawcze, adaptacyjne oraz psychorozwojowe.
- Współpraca z pedagogiem specjalnym, psychologiem i nauczycielami w zakresie określenia trudności wynikających z rozwoju dziecka oraz innych przyczyn niepowodzeń szkolnych.
- Kierowanie uczniów mających trudności w nauce na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innych Poradni Specjalistycznych.
- Analizowanie opinii i orzeczeń z PPP, współorganizowanie pomocy zgodnie z zaleceniami.
- Praca w zespołach opracowujących Indywidualne Programy Edukacyjno - Terapeutyczne.
- Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych.
- Organizacja pomocy materialnej i rzeczowej dla uczniów z rodzin o trudnej sytuacji materialnej.
4. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki ( w tym uzależnień) i innych problemów dzieci młodzieży.
Organizacja i prowadzenie zajęć profilaktycznych wynikających z Szkolnego Programu Profilaktyczno-Wychowawczego.
- Wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli.
- Współpraca z instytucjami oraz osobami wspierającymi działania szkoły w zakresie profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci młodzieży.
5. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów.
- Przeprowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności wychowawcze.
- Ścisła współpraca z dyrektorem, pedagogiem specjalnym, nauczycielami, wychowawcami, psychologiem, logopedą i in.
- Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych wśród społeczności szkolnej poprzez systematyczne prowadzenie rozmów, pogadanek, porad, warsztatów.
- Opracowanie i udostępnienie bazy danych o instytucjach wspomagających rodzinę.
Zapewnienie bezpłatnego dożywiania uczniom z rodzin o trudnej sytuacji materialnej - współpraca z MOPS.
- Wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do kuratora społecznego i do sądu.
6. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych
- Podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
- Organizacja i prowadzenie zajęć dotyczących rozwiązywania konfliktów rówieśniczych wśród uczniów.
- Uczestniczenie w szkoleniach/konferencjach z zakresu strategii działań interwencyjnych wobec ryzykownych zachowań uczniów.
7. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów
Rozmowy z rodzicami.
- Konsultacje z nauczycielami i wychowawcami w celu zaplanowania działań wspierających rozwój.
8. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Pomoc dla nauczycieli w interpretacji opinii i orzeczeń uczniów.
- Wspólna organizacja warsztatów i zajęć.
- Wspieranie nauczycieli w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów.
|
Gdzie można szukać pomocy?
- Szkoła Podstawowa nr 7 w Giżycku: nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog szkolny, dyrekcja szkoły, inni pracownicy szkoły.
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej ul. Wodociągowa 15 tel.87 428 56 06
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej ul. Mickiewicza 33 tel.87 429 99 62
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie ul. Smętka 5 tel.87 429 10 89
- Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna ul. Smętka 5 tel.87 428 33 15
- Sąd Rejonowy, Wydział Rodzinny i Nieletnich ul. Gdańska 11 tel.87 429 21 94
- Zespół Kuratorskiej Służby Sądowej ul. Gdańska 11 tel.87 441 80 06
- Prokuratura Rejonowa ul. Gdańska 52 tel.87 429 61 30
- Komenda Powiatowa Policji ul. 1-go Maja tel.87 429 92 00
- Bezpłatny Telefon Zaufania tel. 116 111
- Wojewódzki Ośrodek Terapii Uzależnienia i Współuzależnienia tel.87 428 4030
- Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie tel.801120002
- Biuro Rzecznika Praw Dziecka tel.22 6296079