Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /templates/dd_speedtruck_109/functions.php on line 201
2 października obchodziliśmy Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia. Prawie wszyscy uczniowie naszej klasy IV a byli ubrani w koszulki z działaniami z tabliczki mnożenia. Poza tym świetnie bawiliśmy się podczas rywalizacji o tytuł Mistrza Tabliczki Mnożenia. Wszyscy chcieli nim zostać, ale wiadomo, MISTRZ jest tylko jeden. Został nim Nikodem Szumarski. Brawo!
W tym tygodniu w naszej szkole obchodzimy Światowy Dzień Mycia Rąk, święto ustanowione przez ONZ i wspierane przez Światową Organizację Zdrowia. Celem święta jest uświadomienie społeczeństwu jak ważne jest dbanie o higienę dłoni. Nauczyciele na godzinach wychowawczych porozmawiają z uczniami o prawidłowej technice mycia rąk i przypomną gdzie znajdują się instrukcje dotyczące tego jak prawidłowo myć ręce. Dodatkowo na każdym piętrze rozwieszone zostały infografiki o tym jak mycie dłoni niszczy wirusy. Zapraszamy do obejrzenia filmu na ten temat. Mycie rąk może uchronić przed zakażeniem wieloma chorobami. Na naszych rękach oprócz wirusa SARS-CoV-2 znajdować się mogą m.in. rotawirusy i norowirusy odpowiedzialne za biegunki, gronkowiec złocisty, który wywołać może zakażenia skóry i zatrucia pokarmowe, pałeczki Salmonella czy Escherichia coli odpowiedzialne m.in. za zapalenie przewodu moczowego i nerek, a także jaja tasiemca i owsika. Mycie rąk to najprostsza i jedna z najbardziej skutecznych metod zapobiegania zatruciom pokarmowym, grypie, chorobom pasożytniczym i skórnym, dlatego tak ważne jest, aby myć ręce w miejscach publicznych jak najczęściej. Zapamiętajmy proste zdanie że „czyste ręce to zdrowe życie”.
Czy każdy może być poetą? Nie, nie każdy, ale KAŻDY może spróbować bawić się słowem. Uczniowie klasy 6B i 6H mieli taką możliwość na jednej z lekcji języka polskiego, tworząc tzw. poezję z odzysku (ang. blackout poems). To kreatywne zadanie polegało na ułożeniu wiersza z potoku słów innego utworu literackiego, np. fragmenty lektury lub stron ze starych gazet. Z istniejącego już tekstu wyłaniamy i łączymy pojedyncze słowa lub krótkie frazy, tworząc własne dzieła. To nie muszą być wspaniałe utwory na miarę Nagrody Nobla. Nawet krótka myśl może oddawać i mieć wiele znaczeń w zależności od interpretacji. Wiersze z odzysku są nowym sposobem tworzenia - znajdujemy zupełnie nowy sens w ty, co już istnieje. Odzyskujemy wartościowe słowa z tego, co kiedyś zostało powiedziane. Resztę tekstu należy ukryć - zakreskować czarnym markerem lub zamalować, tworząc jednocześnie ilustrację do stworzonego przez siebie wiersza. W ten pozostaną tylko wyrazy, które czytane po kolei ułożą się w utwór/myśl. W ten sposób powstały unikatowe miniaturki liryczne szóstoklasistów, które możecie podziwiać na zdjęciach.
Ten dzień mógłby mieć różne nazwy: Dzień Inspirujących Spacerów, Dzień Odkrywania, Dzień Kreatywnych Działań – wszystko zależy od tego, jaki pomysł na jego spędzenie znajdą nauczyciele i ich uczniowie. Nosi jednak inną nazwę: to Dzień Pustej Klasy. Obchodzimy go rokrocznie (zawsze w trzeci piątek czerwca) i jest wyjątkowym, międzynarodowym świętem edukacji na świeżym powietrzu. W tym roku z powodu pandemii nie mógł się odbyć w czerwcu, więc świętowaliśmy go 25 września. Celem tego dnia jest wyjście z sal lekcyjnych i przeprowadzenie zajęć na świeżym powietrzu, by pokazać, że uczyć można się wszędzie. Klasa 8a skorzystała z tego dnia ze swoją nauczycielką języka polskiego p. Justyną Kozłowską.Opuściła szkolne mury i udała się na trybuny przy szkolnym boisku do koszykówki. Tego dnia ósmoklasiści mieli wygłosić przemówienia na ważne dla nich sprawy: zdrowe odżywianie, obrona praw zwierząt czy tolerancja. Mogli poczuć się jak starożytni mówcy na agorze. Liczyła się nie tylko treść, ale także prezencja, modulacja głosu, umiejętność oddziaływania na odbiorcę. Każde wystąpienie było nagradzane brawami, bo, nawet jeśli nie było wybitne, wymagało od wielu uczniów odwagi, by wystąpić przed kolegami i koleżankami, i podzielić się swoimi poglądami, czasami kontrowersyjnymi. Tego dnia okazało się, że godzina lekcyjna jest stanowczo zbyt krótka z dwóch powodów:1. nie wszyscy mogli się zaprezentować, 2. czas na świeżym powietrzu płynął szybciej :)
14 października 1773 roku na mocy uchwały Sejmu powstała Komisja nad Edukacją Młodzi Szlacheckiej Dozór Mająca, czyli obecnie nazywana Komisja Edukacji Narodowej. Była to zarazem pierwsza w Polsce jak i w całej Europie władza oświatowa o charakterze współczesnego ministerstwa oświaty publicznej. Dzień Edukacji Narodowej, tradycyjnie, zwany Dniem Nauczyciela funkcjonuje w Polsce od 1982 roku jako święto wszystkich pracowników oświaty. Wprowadzono je ustawą – Karta Nauczyciela z 1982 r. 13 października 2020 roku, dzień przed świętem Komisji Edukacji Narodowej, przyszliśmy do szkoły ubrani na galowo. Chcieliśmy w ten sposób podkreślić wyjątkowość tego dnia. Rozmawialiśmy na temat genezy i znaczenia KEN. Złożyliśmy życzenia naszej pani wychowawczyni Janinie Morskiej, dyrekcji oraz nauczycielom. Zdajemy sobie sprawę z tego, jak ogromny trud i zaangażowanie, zwłaszcza w obecnym czasie pandemii, wkładają pracownicy oświaty, byśmy mogli się rozwijać, a w przyszłości realizować swoje marzenia. Jeszcze raz wszystkim nauczycielom – DZIĘKUJEMY!!!
W klasie IVA 30 września odbyła się nieco inna, świąteczna godzina wychowawcza. Obchodziliśmy Dzień Chłopaka. Były życzenia, upominki, zabawy i konkursy integracyjne. Bawiliśmy się w „Jaka to melodia?” oraz „Kalambury”. Nie obyło się bez wspólnego śpiewania. Bardzo się wszystkim podobały breloczki z imieniem osoby obdarowanej. Dzięki inicjatywie jednej z mam wszyscy uczniowie, także wychowawczyni otrzymali takie niespodzianki. Dodatkowo podczas konkursów można było wygrać różne drobne nagrody (słuchawki, plany lekcji, przybory szkolne itp.). Pierwsza impreza klasowa w tym roku szkolnym za nami. Czekamy na następną z niecierpliwością.
Mówimy NIE hejtowi! Takie hasło było omawiane 13 października na godzinie wychowawczej w klasie IVb (wychowawca: Katarzyna Wójtowicz-Pac). Dzieci miały okazję obejrzeć spot oraz porozmawiać na temat hejtu z zaproszonymi gośćmi: panią Katarzyną Karolską, pracownikiem Urzędu Miasta oraz panią Iwoną Chruścińską, funkcjonariuszem Policji. Wykład okazał się bardzo ciekawy, uczniowie chętnie uczestniczyli w dyskusji i mieli trafne spostrzeżenia.
Praca biblioteki szkolnej rozpoczęła się na długo przed powrotem uczniów do szkół we wrześniu. Polegała przede wszystkim na rozpakowaniu wielu kartonów z nowymi podręcznikami, sprawdzeniu zgodności z zamówieniem, policzeniu ich, podstemplowaniu i wpisaniu do księgi inwentarzowej. Razem z początkiem września rozpoczęło się wydawanie materiałów poszczególnym klasom: 5 326 podręczników oraz 4 859 ćwiczeń. Wymagało to zamknięcia biblioteki na dwa tygodnie. Po tym czasie zaczęło się udostępnianie zbiorów biblioteki szkolnej w nowej, związanej z pandemią formule. Z powodu zagrożenia Covid-19 nie może być obecnie wolnego dostępu do półek z książkami, które teraz podaje bibliotekarz. Nauczyciela i ucznia dzieli przesłona z pleksi, zaś w bibliotece może przebywać tylko jedna osoba. Wszystkie te obostrzenia spowodowane są troską o bezpieczeństwo uczniów naszej szkoły. Zbiory przechodzą również kilkudniową kwarantannę. Dzięki tym zasadom możemy wypożyczać książki, nie martwiąc się o własne zdrowie.
Zatem zapraszam wszystkich uczniów dużych i małych do odwiedzenia biblioteki. Razem na pewno wybierzemy jakąś ciekawą lekturę! Podaję także w formie graficznej statystykę czytelniczą. Może warto coś w niej zmienić? Wszystko zależy od Was, uczniowie!
Zobacz jak czyta twoja klasa (wypożyczenia książek - wrzesień 2020)
5 października obchodzimy Międzynarodowy Dzień Białej Laski. Jest to czas, kiedy pragniemy pokazać społeczeństwu, że wśród nas żyją osoby niedowidzące i niewidome. Chcemy bliżej poznać ich, może na pierwszy rzut oka odmienny, ale jakże fascynujący świat. W tym roku, podobnie, jak w ubiegłym, włączamy się w kampanię społeczną JA NIE WIDZĘ CIEBIE, TY ZOBACZ MNIE zapoczątkowaną przez SOSW dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej i Niewidomej w Bydgoszczy. Celem kampanii jest budowanie pozytywnych postaw społeczeństwa wobec osób niepełnosprawnych, w szczególności niedowidzących i niewidomych oraz pokazanie ich problemów, a także radości. Przez cały tydzień w naszej szkole będą się odbywały zajęcia pokazujące specyfikę funkcjonowania osób z dysfunkcją wzroku. Dowiemy się kim jest osoba niedowidząca i niewidoma. Jakie przedmioty ułatwiają codzienne życie, np. płynomierz, zegarek z dźwiękiem, bajki z audiodeskrypcją. Spróbujemy poczytać Braillem. Za tydzień zdamy relację, jak wyglądała kampania "Ja nie widzę Ciebie, Ty zobacz mnie"